Wydawać by się mogło, że bycie szefem jest proste. W końcu tylko mówimy innym co mamy robić, a sami obijamy się przez cały dzień tylko po to, żeby niedługo wyjechać na kolejne wakacje. Ale czy na pewno? Okazuje się, że zarządzanie ludźmi wcale nie jest takie proste i jeśli chcemy, żeby nasza firma funkcjonowała jak dobrze naoliwiona maszyna, będziemy musieli się bardzo postarać. Jak być dobrym szefem?
Słuchaj swoich pracowników
Jednym z kluczowych błędów, które popełnia wielu liderów jest to, że nie słuchają oni swoich pracowników. Wydaje im się, że oni wiedzą najlepiej i jakiś podrzędny stażysta nie jest w stanie powiedzieć im niczego, czego oni już nie wiedzą. Często okazuje się jednak, że warto posłuchać tego, co chcą nam powiedzieć nasi pracownicy. Tego z resztą uczą wszyscy wykształceni w zarządzaniu ludzie, którzy organizują szkolenia dla liderów. Oczywiście to do nas będzie należało ostatnie słowo, ale jednak czasem warto uzgodnić szczegóły z osobami, które współtworzą dany projekt.
Buduj więzi z zespołem
Zespół, w którym wszyscy się lubią będzie funkcjonował znacznie sprawniej, niż taki, który jest złożony z ludzi, którzy chcą podrzucać sobie kłody pod nogi. Nawet będąc szefem, powinniśmy nawiązywać relacje z osobami, które dla nas pracują i starać się, by te więzi były jak najgłębsze. W tym celu możemy organizować przeróżne spotkania czy wyjazdy integracyjne, ale też szkolenia, na których zyskamy podwójnie. Nasi pracownicy nie tylko zintegrują się ze sobą, ale też zdobędą nową wiedzę, która będzie im potrzebna w dalszej pracy i w rozwoju zawodowym.
Rozwijaj się
Być może wydaje nam się, że zarządzanie nie ma przed nami żadnych tajemnic. W końcu robimy to już przez tyle lat i wydawać by się mogło, że wiemy wszystko, co powinniśmy wiedzieć. Nie mniej jednak, może się okazać, że osoby, które mają większe doświadczenie od nas są w stanie nas wiele nauczyć. Uczestniczenie w różnych szkoleniach dla liderów może mieć ogromny wpływ na naszą pracę, ale też na to jak działa cały nasz zespół.
Nie bądź tyranem
Oczywiście czasem będziemy musieli jakoś ukarać pracowników, którzy nie wypełniają swoich obowiązków, ale jeśli będziemy co miesiąc odbierać wszystkim premie, cały zespół nas znienawidzi. Będziemy dla nich prawdziwym tyranem i nie będą chcieli z nami współpracować. A przecież bycie szefem polega na współpracy z zespołem, a nie na terroryzowaniu ich i sprawianiu, że nie będą mieli ochoty przychodzić do pracy!