W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy wzrost popularności lokalnych pomysłów na biznes, czyli firm działających na określonym obszarze lub w określonej okolicy. Tego typu firmy zyskały popularność dzięki wielu czynnikom, począwszy od tego, że ludziom łatwiej jest robić zakupy lokalnie niż za granicą, a skończywszy na tym, że jest po prostu mniejsza liczba konkurentów. Choć wiele pomysłów na mały biznes może wydawać się zagrożonych wyparciem przez większych konkurentów, istnieją pomysły, które mają większe szanse na przetrwanie w dłuższej perspektywie, oraz takie, które po prostu nie są już tak silne jak kiedyś.

Jednym z największych wyzwań stojących obecnie przed lokalnymi firmami jest fakt, że konkurują one z globalnymi markami. Firmy takie jak Amazon nieustannie próbują wejść na nowe rynki, a wielu konsumentów oczekuje obecnie, że będzie mogło kupować pewne produkty przez Internet, niezależnie od miejsca zamieszkania. Dobra wiadomość jest taka, że wiele lokalnych firm znajduje sposoby na pokonanie tego trendu i robi to w interesujący sposób.

1. Lokalne kawiarnie. Kawiarnie mogą być jedną z pierwszych rzeczy, jakie przychodzą ludziom do głowy, gdy próbują założyć lokalny biznes, ale jest wiele powodów, dla których jest to kiepski pomysł. Po pierwsze, w ciągu dnia jest tylko tyle godzin, a ludzie często muszą wybierać między pójściem do kawiarni i spędzeniem czasu z rodziną a pójściem do miejsca pracy. Po drugie, kawiarnie są notorycznie trudne do utrzymania, zwłaszcza jeśli nie ma w nich dedykowanego pracownika. Wreszcie, jeśli ktoś już chodzi do lokalnej kawiarni, dlaczego miałby chodzić do innej? Jest wiele powodów, dla których nie jest to dobry pomysł i może to być bardzo kosztowne przedsięwzięcie.

Lokalna kawiarnia może jednak robić wiele rzeczy, które są charakterystyczne dla danego obszaru. Na przykład, jeśli kawiarnia znajduje się w pobliżu uniwersytetu, może oferować specjalne wydarzenia, które są dostępne tylko dla studentów i wykładowców. Może również organizować wieczory z muzyką na żywo lub trivia, a także oferować zachęty, aby zachęcić ludzi do odwiedzania kawiarni. Oprócz oferowania społeczności czegoś więcej niż tylko filiżanki kawy, kawiarnia może stać się miejscem, które ludzie będą chcieli odwiedzać i lubić.

2. Lokalne sklepy odzieżowe. Podobnie jak kawiarnie, lokalne sklepy odzieżowe są często łatwe do założenia, ale trudne do prowadzenia. Wynika to z faktu, że wymagają one dużej ilości towaru. Chociaż istnieją sposoby sprzedaży produktów przez Internet, klienci nadal lubią oglądać sklep osobiście. Oznacza to, że trzeba kupić duże zapasy, a jeśli prowadzi się sprzedaż internetową, trzeba też mieć magazyn z zapasami, co również jest kosztownym przedsięwzięciem. Ponadto wybór, jaki klient może zobaczyć w sklepie, jest ograniczony. Jeśli szukają konkretnego stylu koszuli, nie będą w stanie znaleźć jej w sklepie. Dobra wiadomość jest taka, że choć lokalny sklep z odzieżą może nie być tak dochodowy jak inne rodzaje działalności, to nadal może być udanym przedsięwzięciem. Kluczem jest bycie kreatywnym. Klienci lubią wspierać firmy, które oferują im coś, czego nie mogą znaleźć gdzie indziej, a lokalny sklep odzieżowy ma wiele wyjątkowych możliwości, aby zapewnić im tego typu doświadczenia.

3. Lokalne restauracje. Restauracje to klasyczny przykład lokalnego biznesu, który nie odnosi już takiego sukcesu jak kiedyś. Wynika to z faktu, że jest wiele innych firm, które łatwiej otworzyć, a także z tego, że coraz łatwiej jest zamówić posiłek z dostawą. Restauracja ma duże koszty ogólne i wymaga dużo miejsca, aby móc świadczyć usługi, których oczekują klienci. Ponadto zmieniła się żywność, którą klienci chcą jeść, a ludzie rzadziej jadają poza domem. Wszystkie te czynniki sprawiają, że restauracjom trudno jest odnieść sukces.

Na szczęście restauratorzy wciąż mają do dyspozycji wiele opcji. Po pierwsze, nadal mogą oni oferować dania na wynos. Niektóre restauracje dokładają wszelkich starań, aby przywrócić ideę spożywania posiłków w lokalu, i odnoszą sukces. Niektóre lokale oferują nawet usługi dowozu, co jest dla restauracji sposobem na zarabianie pieniędzy bez konieczności ponoszenia kosztów ogólnych związanych z dostarczaniem jedzenia. Istnieje również wiele innych sposobów, dzięki którym restauracje mogą odnieść sukces. Na przykład, mogą skupić się na stworzeniu niszy. Niektórzy ludzie jedzą tylko tajskie jedzenie i będą chodzić do restauracji specjalizującej się w tym rodzaju jedzenia. Poza skupieniem się na niszy, restauratorzy mogą zrobić wiele rzeczy, aby poprawić wrażenia, jakie ludzie mają w ich lokalu. Na przykład, mogą spróbować stworzyć wyjątkową atmosferę. Może to oznaczać użycie dużej ilości świec, włączenie muzyki charakterystycznej dla rodzaju serwowanego jedzenia lub zapewnienie przyjaznego i kompetentnego personelu.

4. Lokalne galerie sztuki. Wiele osób uważa galerie sztuki za przestarzałą koncepcję. Powodem tego jest fakt, że tworzenie sztuki wymaga dużo czasu i wysiłku. Galerie sztuki wymagają także dużych nakładów, co może być kosztowne. Dobrą wiadomością jest to, że galerie sztuki są nadal realną opcją, ale należy pamiętać, że ich założenie będzie znacznie trudniejsze niż w przypadku innych biznesów.